Europa heeft de ambitie om 55% C02-emissie te reduceren in 2030, dit was 49%. In 2050 wil de Europese Unie klimaatneutraal zijn. Ook heeft Europa het nieuwe CSRD ingevoerd: Corporate Sustainability Reporting Directive, waardoor meer bedrijven verplicht rapportage uitbrengen over milieu- en sociale impact van de bedrijfsactiviteiten. Nederland heeft de ambitie om in 2030 de uitstoot van C02 met 60% te verlagen ten opzichte van 2019.
Hoe werkt de Nederlandse Transport en Logistiek sector aan deze doelstellingen?
Klimaatakkoord Mobiliteit
In het mobiliteit-beleid van het klimaatakkoord staat dat er in 2030 250.000 bestelauto’s en 16.000 vrachtwagens emissievrij zijn. Er wordt daarnaast gewerkt aan alternatief goederenvervoer via spoor, emissievrije binnenvaart en transport via buisleidingen. Ook zijn er plannen voor een handelssysteem voor wegtransport, waarbij er hogere prijzen voor fossiele brandstoffen zullen zijn.
In 2050 moet al het vervoer dus C02-neutraal zijn, waarbij alle nieuwe trucks hier vanaf 2035 aan moeten voldoen.
Hoe staan we er voor?
Vanuit het kabinet is er met name focus op elektrificatie. Met nog 12 jaar te gaan tot 2035, zijn er nog wel wat uitdagingen. De productie van elektrische trucks door vrachtwagenfabrikanten is nog niet op volle toeren en ook de laadinfrastructuur lijkt een groot probleem voor het grootschalig implementeren van elektrische trucks. Daarnaast is elektrificatie in veel gevallen nog geen kostenneutrale vervanger van fossiele vrachtwagens. Denk hierbij aan de beperkingen in het bereik, maar ook de aanschafkosten van elektrische trucks en laadpunten.
Gaat het dan wel lukken?
Hoewel er in het klimaatakkoord met name gefocust wordt op zero-emissie en in bijzonder op elektrificatie, zijn er veel bredere maatregelen mogelijk om de C02-uitstoot te reduceren. Zo kan er gebruik worden gemaakt van emissiearme brandstof en kan het brandstofverbruik van dieseltrucks efficiënter. Voorbeelden van emissiearme brandstoffen zijn het gebruik van biobrandstoffen als HVO, biodiesel, FAME, bio-LNG. Emissievrije brandstof als HVO is ook gemakkelijk te adopteren, het kan gewoon worden gebruikt in dieseltrucks zonder aanpassingen en het realiseert een C02-reductie tussen de 80-90% ten opzichte van diesel. Het gebruik van emissiearme brandstoffen is alleen bedrijfseconomisch nu (nog) niet aantrekkelijk zonder steun van de overheid of acceptatie van de hogere kosten in de keten.
Voorbeelden voor het verbeteren van de brandstofefficiëntie zijn: verhogen transportvolumes met grotere voertuigen, plug-in-hybrides, bandenspanning optimalisatie, ketensamenwerking en rijstelanalyses + trainingen. Gelukkig passen veel bedrijven dergelijke maatregelen al langere tijd toe.
Alle beetjes helpen en zijn samen een hoop. Wanneer de gehele Nederlands vloot van zo’n 142.000 trucks 1 procent zuiniger rijdt, dan is dat te vergelijken met de inzet van 1.400 zero-emissietrucks. Een meersporenbeleid lijkt dan ook de oplossing om weer op schema te komen met het reduceren van de C02-emissie.
CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive
Per 1 januari 2025 gaat de CSRD-richtlijn van kracht. Naast beursgenoteerde ondernemingen moeten ook middelgrote bedrijven gaan rapporteren over de milieu- en sociale impact van hun bedrijfsactiviteiten. Deze rapportage moet ook worden getoetst door de accountant. Formeel moet Europa over de timing nog beslissen. Wanneer ben je verplicht voor CSRD-reporting? Dat is wanneer bedrijven per 2026 aan twee van de drie eisen voldoen:
- € 8 – 40 miljoen netto omzet
- € 4 – 20 miljoen balanstotaal
- € 50 – 250 of meer medewerkers
Ook wanneer je niet voldoet aan deze eisen, is er een grote kans dat ketenpartners vragen om C02 data om deze mee te nemen in hun reporting. Een helder geformuleerd MVO-beleid en behorende data om C02-prestaties te meten, zijn dan van belang voor de gehele keten.
Meer weten?
Wilt meer weten over onze bijdrage aan een beter milieu? Neem dan gerust contact met ons op!