Op dit moment is er een groot tekort aan chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk. Met name Oost-Europese arbeidskrachten hebben het Verenigd Koninkrijk verlaten als gevolg van corona en de Brexit. Tegelijkertijd zijn er 30.000 rijexamens uitgesteld door de Corona. Het tekort is opgelopen tot ca 100.000 chauffeurs.
Ook cabotage, waarbij een Europees bedrijf haar chauffeur in het Verenigd Koninkrijk laat rijden, is sinds de Brexit beperkt. Er zijn nog maar 2 cabotage ritten toegestaan, waarna de Unie-vervoerder het Verenigd Koninkrijk weer moet verlaten.
Wat zijn de gevolgen?
Als er geen doeltreffende actie wordt ondernomen, zal de distributie van goederen, waaronder levensmiddelen, nog verder onder druk komen te staan en stagneren. Sommige voedselproducenten kunnen nu al niet tijdig leveren, waardoor er lege schappen zijn ontstaan. Hoewel het een breed probleem is, ligt het voor de hand dat het vervoer van levensmiddelen prioriteit zal krijgen. Hierdoor zullen andere leveringen eerder kunnen vertragen. De druk op de vervoersprijzen zal naar verwachting nog verder toenemen.
Hoger loon, hogere kosten
Door het ontstane tekort, is het loon van chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk enorm gestegen. In sommige uitzonderlijke gevallen verdubbelen werkgevers de lonen, en verhogingen van 25% zijn ook geen uitzondering. Een tekort in aanbod en een hoge vraag, maken dat de chauffeurslonen zo hard stijgen. Deze ongekende stijgingen hebben al geresulteerd in hogere transporttarieven in het Verenigd Koninkrijk en uiteindelijk komt dit via de keten bij de consument terecht.
Wat kan Windhorst doen?
Wij zijn hard bezig om zoveel mogelijk capaciteit ‘vast te leggen’. Al jarenlang werken wij met een grote club Engelse vervoerders samen, waardoor we een goed netwerk hebben in het Verenigd Koninkrijk. We houden nauw contact met deze vervoerders en proberen op tijd te reageren bij capaciteitsproblemen. Als het tekort verder blijft oplopen en de Engelse overheid niet ingrijpt, voorzien ook wij verdere problemen in onze keten.
Wat kunt u doen?
Wij vragen u in ieder geval om zoveel mogelijk rekening met de situatie te houden. Daarnaast raden wij aan om in overleg te gaan met de ontvangers van de goederen over de situatie. Ook adviseren wij u om na te gaan bij wie de verantwoordelijkheid ligt bij eventuele vertragingen. Als laatste adviseren we u om rekening te houden met stijgende tarieven voor het vervoer naar het Verenigd Koninkrijk.
Wat doet de Britse overheid
Britse bedrijven met chauffeurs in dienst hebben lonen verhoogd of voeren transporten uit in kleinere wagens. Er wordt gesproken over het inzetten van legerchauffeurs, maar vooralsnog zou dit te weinig effect sorteren.
Ook wordt er gesproken over het verruimen van regels voor diploma’s en certificaten zodat er meer chauffeurs in aanmerking komen voor banen.
Het is echter momenteel nog niet duidelijk of en welke maatregelen de Britse overheid zal nemen om het tekort aan chauffeurs op te lossen.
Meer weten?
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Stel ze gerust aan ons.